Skipsforlis i Ytre Gulen – Austri
Den 19.09.1979 var Austri på veg fra Trondheim via Svelgen til Polen med råjern. Båten gikk på land i 18 tiden på ettermiddagen. Av mannskapet på ni ble fire berget mens fem omkom. En av dem er fortsatt ikke funnet. Lokalbefolkningen på Byrknesøy hjalp til med varme tepper, husly, mat og kaffe til de som ble berget.
Plassering i kart
Grunnen til ulykken: Siste gang Austri pløyde sjøen var 19.09.1979. Grunnen til at det var siste gang for Austri, var at lasten forflyttet seg i bølgene. Det var sterk vestavind. Sikringen, som skulle holde lasten på plass, røk. Det gjorde at lasten kom over på barbord side, og det tålte ikke båten. Skadd: Den som var mest skadet var kapteinen. Han hadde brudd på noen av ribbebeina. Neste dag var nesten alle ute og leitte etter døde. En av de fire som omkom er fortsatt ikke funnet. Redningsaksjon: Solmann Einebærholm hadde en hvit lettbåt som han brukte til og leite etter folk med. Han var den første som kom til båten Austri etter ulykken. Da han var kommet litt ut på sjøen, kunne han se en mann som lå i sjøen. Han vinket til han, og mannen i sjøen vinket tilbake. Solmann tok ham opp i båten sin, og kjørte han til «Royen». Der var det oppvarmet lugar og alt var gjort klart for å ta i mot flere folk. Etter en stund kunne han se 3 menn som gikk på en holme, og han tok dem opp i båten og fikk kjørt dem til land, der lege Tom Bache-Wiig tok i mot dem. Legen og sykepleiere kom fort til Byrknesøy fra Eivindvik fordi de akkurat hadde fått en ny sykebåt, «Celine». Så i løpet av et kort tid var de på plass. Gunnhild Eilertsen gav de skadde ly for natten. Hun tappet vann i badekaret, sette ovnene på, og lagde kaffe og mat. Sanitetsdamene var også med på å hjelpe, de tok med seg masse varme tepper og andre ting de kunne varme seg med. Det var også dykkere som leitte etter de som var savnet. Men de klarte ikke å finne noen. Det kom et helikopter klokken 9 om kvelden som skulle leite etter de som ikke var funnet, men etter en stund sa de at de måtte vente til det var blitt lyst. Grunnen var at det var vanskelig og leite etter folk når det var grov sjø, og da ble det masse skum som igjen gjorde at det var umulig å se folkene. I 9-tiden om morgenen dagen etter var Kåre og Konrad Berentsen ute og leitte etter døde. De fant 2 stykker som lå i standkanten. Gave til bygdefolket på Byrknesøy: Som takk for hjelpen med mat, drikke, teppe, husly, hjelpsomme folk og leiting etter mannskap fikk bygdefolket 10 000 kroner. Det var en stor sum som de ikke visste hva skulle brukes til. Etter en stund ble de enige som at de skulle kjøpe en kirkeklokke til bedehuset på Byrknesøy. Denne kostet den gang 17.400 kroner. 28 april 1980 ble arbeidet satt i gang. Kåre Nymark og Einar Bjørknes hadde ansvaret for snekkerarbeidet. Etter litt mer enn en uke var kirkeklokken kommet på plass, og var klar til bruk.
Skipsforlis i Ytre Gulen – Austri av Bjørn Misje er lisensiert under ein Creative Commons Namngjeving-Ikkje-kommersiell 4.0 internasjonal lisens.